wolowina

W jakich potrawach znajdziesz dużo cynku?

Cynk jest ważnym mikroelementem, który powinien obowiązkowo znaleźć się w codziennej diecie. Problem w tym, iż nie wszyscy mają świadomość, w jakich produktach spożywczych go znaleźć. A to ważna informacja, ponieważ niedobory cynku mogą stać się przyczyną choćby trądziku.

Szacuje się, że nawet 32% osób może cierpieć z powodu niedoboru cynku (dane opublikowane przez WHO). A braki tego pierwiastka dają objawy dość często bagatelizowane. Niedobór mikroelementu objawia się między innymi: suchą skórą, wypadaniem włosów, białymi plamkami na paznokciach czy trądzikowymi wypryskami.

Cynk – niezbędny dla organizmu

Cynk jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Odgrywa szczególną rolę w przypadku poprawy odporności. Jeśli w ustroju zostaną odnotowane jego niedobory, organizm narażony jest na częstsze infekcje. Suplementacja cynkiem przez okres co najmniej 5 miesięcy pozwala zmniejszyć ryzyko przeziębień. Zaś dostarczenie cynku na ok. 24 godziny po pojawieniu się pierwszych objawów infekcji, zmniejsza nasilenie uciążliwych symptomów.

Cynk bierze udział w podziale komórkowym, odpowiada za wzrost komórek. Z tego też powodu jest niezbędny w organizmie niemowląt i dzieci oraz kobiet w ciąży.

Pierwiastek jest również niezbędny dla zmysłu węchu i smaku. Ponadto wpływa na szybsze gojenie się ran.

W tych produktach szukaj cynku

Poniższa tabela zawiera produkty, w których znajdziesz sporą ilość cynku. Wartości wyrażane są w mg i dotyczą 100 g produktu.

Produkt Zawartość cynku (mg/100 g produktu) Produkt Zawartość cynku (mg/100 g produktu)
Ostrygi 16-176 Nasiona dyni 10
Kiełki pszenicy 12 Arbuz 10
Ziarna sezamu 10 Gorzka czekolada 9,6
Rostbef wołowy 10 Jagnięcina 4,2-8,7
Wątroba cielęca 12 Orzeszki ziemne 6,6

Przyswajalność cynku waha się w granicach 20-40%. Warto przy tym mieć świadomość, że lepiej wchłania się z produktów pochodzenia zwierzęcego.

Cynk także w suplementach

Warto mieć świadomość, że cynk zawarty w pożywieniu jest niezwykle wrażliwy na obróbkę. W efekcie, mimo spożywania źródeł tego pierwiastka, do organizmu dostaje się tylko znikoma ilość. W ten sposób nie da się więc zwalczyć niedoborów.

Dlatego zdrową dietę dobrze jest wspomóc suplementami. Preparaty z cynkiem zażywane regularnie uzupełniają dzienne zapotrzebowanie na ten mikroelement. W taki sposób działa Nonacne – suplement dedykowany osobom zwalczającym trądzik. Uniwersalny skład nie zaszkodzi także osobom, które cierpią z powodu niedoboru mikroelementu.

Poznaj najlepsze suplementy z cynkiem

Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>