cynk

Dlaczego cynk jest tak ważny dla naszego zdrowia?

Wszyscy wokół mówią o tym, że cynk jest ważny dla zdrowia. Przypominają, że nie można dopuścić do niedoborów. Tylko właściwie dlaczego? Czemu należy pierwiastek ten dostarczać, uzupełniając jego dzienne zapotrzebowanie?

Cynk jest mikroelementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Potrzebujemy go bardzo niewiele (w organizmie zmagazynowane są 2-3 gramy tego pierwiastka), ale jego niedobory powodują poważne konsekwencje zdrowotne. Cynk znajduje się w wielu produktach (o czym poniżej), ale w obecności niektórych pokarmów (produkty zbożowe, słodycze, alkohol)  jest trudno przyswajalny przez organizm.

Skutki niedoboru cynku

Niedobory cynku można łatwo rozpoznać. Sygnalizują je takie objawy jak:

  • szybka męczliwość,
  • choroby skóry, w tym nasilony trądzik,
  • łamliwość paznokci,
  • wypadanie włosów,
  • brak apetytu,
  • obniżenie nastroju, skłonność do depresji,
  • obniżenie libido,
  • podatność na infekcje.

Skutki nadmiaru cynku

Nadmiar cynku jest bardzo rzadko spotykany. Może się zdarzyć tylko przy nadmiernym stosowaniu suplementów diety z zawartością tego pierwiastka oraz po spożyciu produktów rolnych pryskanych preparatami zawierającymi związki cynku. Skutki to niedokrwistość, wymioty i osłabienie.

Kto powinien szczególnie zadbać o zdrową dietę wzbogaconą o produkty z cynkiem?

Zwiększone zapotrzebowanie na cynk występuje u:

  • dzieci i młodzieży w okresie wzrostu,
  • kobiet w ciąży (cynk jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju płodu),
  • wegetarian i wegan,
  • osób starszych i chorych,
  • mężczyzn cierpiących na choroby prostaty,
  • osoby z chorobami krążenia (cynk pomaga utrzymać w normie cholesterol).

Cynk potrzebny jest też osobom cierpiącym na choroby skóry. Zwłaszcza młodzież borykająca się z trądzikiem powinna stosować suplementację diety preparatami zawierającymi cynk. Szczególnie pomocne są kapsułki Nonacne, które likwidują zaskórniki i wągry, przywracając skórze zdrowy wygląd. Cynk przyspiesza gojenie się stanów zapalnych trądziku. Przy okazji poprawiają też kondycję włosów i paznokci.

W jakich pokarmach znajduje się cynk?

Dorosła osoba potrzebuje dziennie 16 g cynku. Takiej ilości dostarczy 30 g ostryg albo 460 g mięsa wołowego, 570 g szynki wieprzowej lub 120 g pszennych otrąb. W naszej codziennej diecie nie powinno zabraknąć chudego mięsa, wątróbki, żółtek jaj, mleka, serów i kaszy gryczanej. Produkty roślinne zawierają mniej cynku, ale warto spożywać chrzan, buraki ćwikłowe, marchew, szpinak, seler, cebulę, pestki słonecznika i dyni.

Uzupełnij niedobory cynku z Nonacne

Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+Share on FacebookEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>